Dr. Lisa Rhein

Research focuses

The following page informs about the research interests and important publications of Dr. Lisa Rhein.

  • Science Communication / SciCoRe (Scientific Communication Research), in particular communication within the scientific community
  • Scientific anomalies / epistemic crises: Crises of communicating in taboo discourses
  • Self-expression and discussion behavior among scientists, especially in interdisciplinary contexts

Publications

Rhein, Lisa (2018): Thematisierung von Nichtwissen und Unsicherheiten in wissenschaftlichen Diskussionen. In: Janich, Nina; Rhein, Lisa (Hrsg.): Unsicherheit als Herausforderung für die Wissenschaft. Reflexionen aus Natur-, Sozial- und Geisteswissenschaften. Frankfurt am Main u. a. (= Wissen – Kompetenz – Text, hrsg. von Christian Efing, Nina Janich und Britta Hufeisen), Peter Lang Verlag.

Rhein, Lisa (2018): Wissenschaftskommunikation aus Sicht der Deutschen Sprachwissenschaft: Interdisziplinäre mündliche wissenschaftliche Streitkultur. In: Thim-Mabrey, Christiane; Kattenbeck, Markus (Hrsg.): Tagungsband zum IX. Regensburger Symposium.

Rhein, Lisa (2015): Selbstdarstellung in der Wissenschaft. Eine linguistische Untersuchung zum Diskussionsverhalten von Wissenschaftlern in interdisziplinären Kontexten. Frankfurt am Main u. a. (= Wissen – Kompetenz – Text, hrsg. von Christian Efing, Nina Janich und Britta Hufeisen), Peter Lang Verlag.

Communication of non-knowledge and uncertainty

  • science-internal: Project work from 2009 to 2010: “Ich weiß, dass ich nichts weiß. Kommunikation und Bewertung von Nichtwissen und unsicherem Wissen in Natur- und Ingenieurswissenschaften”, interdisciplinary project on non-knowledge and uncertainty by Prof. Dr. Nina Janich, Prof. Dr. Alfred Nordmann (Philosophy), and Prof. Dr. Liselotte Schebek (Environmental Science), funded by Technische Universität Darmstadt.
  • science-external: Participation in the DFG project on external science communication: “Was können wir (nicht wissen)? Was sollen wir tun?”, addressing the question how researchers and science journalists address non-knowledge and uncertainty in lay-addressed texts within the DFG-SPP 1409 Science and the Public